100 let z historie české aviatiky
Střípky z historie na časové ose
06. 10. 1923 Založeny Československé státní aerolinie (ČSA). Pravidelný provoz Československých státních aerolinií (ČSA) byl zahájen 29. října 1923 na vnitrostátní lince Praha – Bratislava. Již 5. května 1924 je tato linka prodloužena dále z Bratislavy do Košic a od 24. května 1926 pak rozšířena o Brno.
Československá letecká transverzála Praha – Brno – Bratislava – Košice byla od 6. května 1929 prodloužena až do Užhorodu, díky čemž byl letecky propojen západ a východ tehdejšího Československa.
Nedílnou součástí byla od samého počátku údržbářská divize, dnes již fungující samostatně jako Czech Airlines Technics a divize odbavení zavazadel dnes fungující pod názvem Czech Airlines Handling.
V lednu 1930 byla zavedena známá značka „OK“ pro registrační označení letadel ČSA a tato značka je používána pro letadla i lety až dodnes. Třicátá léta 20. století přinesla pro ČSA expanzi sítě linek do zahraničí. První mezinárodní linka Praha – Záhřeb, jež byla v provozu od roku 1930, je již v roce 1933 prodloužena dále do Sušaku (dnešní Rijeka) a následně pak do Splitu a Dubrovniku v roce 1936. Od roku 1933 je zahájen rovněž provoz tzv. Rumunského expresu, což byla linka Praha – Užhorod – Kluž – Bukurešť. V roce 1936 je zavedeno letecké spojení ČSA s Kyjevem a Moskvou, o rok později pak s Bruselem.
Rok 1937 přináší i další novinky: první letušky na linkách ČSA či zavedení nabídky palubního občerstvení během letu. 1. ledna 1937 se provoz ČSA stěhuje z letiště Praha – Kbely na nové letiště Praha – Ruzyně. Ve stejném roce 1937 začíná provoz linky Praha – Bratislava – Klagenfurt – Terst – Benátky, v roce 1938 pak spojení do Paříže přes Štrasburk, jakož i do Říma. Slibný rozkvet ČSA dočasně přeruší blížící se začátek 2. světové války.
Ačkoliv 2. světová válka dočasně přerušila slibný rozkvet ČSA, již od roku 1946 dochází k obnovení provozu řady linek zavedených krátce po našem vzniku, jakož i k zavedení nových linek. Je obnoveno spojení z Prahy do Amsterdamu, Bělehradu, Bruselu, Bukurešti, Curychu, Kodaně, Londýna, Paříže, Sofie, Stockholmu, Varšavy a 9 měst v rámci Československa. Od roku 1948 pak startují letadla ČSA na nových linkách do Bejrútu, Benátek, Berlína, Göteborgu, Helsinek, Milána, Nice, Nikósie, Sofie, Tel Avivu a Terstu. ČSA dobývají africký kontinent otevřením linek do Káhiry a Ankary. V roce 1950 provozují ČSA 61 letadel. Zároveň se objevují první plány na letecké spojení do Kanady a USA.
První proudové dopravní letadlo (Tupolev Tu-104) je zařazeno do flotily, čímž se ČSA staly teprve druhou aerolinkou na světě, která pravidelně nasazovala proudové letouny na své linky.
V srpnu 1960 letoun ČSA poprvé přelétá rovník při letu do Jakarty a přistává na jižní polokouli. O necelé 2 roky později ČSA překonávají i Atlantik při prvním transatlantickém letu Praha – Havana.
Z dalších destinací se na letecké mapě ČSA nově objevují například Frankfurt, Marseille, Dakar, Ankara, Istanbul, Bejrút či Teherán, ale také Singapur, Freetown, Nikósia a Kuvajt.
V létě 1968 bylo slavnostně otevřeno nové Letiště Ruzyně (současný terminál 1), o pár týdnů později provoz ČSA dočasně přerušuje vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa. Dálkovým letadlem ČSA od roku 1969 se stává Iljušin Il-62, první letadlo tohoto typu je zařazeno do flotily pod imatrikulací OK-YBA, kterým ČSA zahajují v listopadu 1969 novou dálkovou linku do Kuala Lumpuru.
Roku 1969 došlo také k otevření velkokapacitního Hangáru F a přestěhování údržby do nových prostor. Stavba hangáru s unikátní konstrukcí trvala 5 let.
ČSA dobývají v roce 1970 severní Ameriku zahájením provozu linky Praha – Montreal - New York a poprvé ve své historii míří za polární kruh přes Helsinky do Rovaniemi v nejsevernější finské provincii Laponsko. V síti destinací se nově objevuje Tripolis (1970), Madrid (1972) a Barcelona
(1977) či nové spojení Praha – Athény – Larnaka (1978). Letadlová flotila se rozšiřuje o dva nové typy letadel: Tupolev TU134A a Jakovlev Jak-40.
Na počátku 80. let směruje síť linek ČSA do 44 destinací v zahraničí a 6 měst v Československu. Na mapě destinací se nově objevuje například Hanoj, Jerevan, Taškent, Dubaj, Bangkok či Singapur. Od letního letového řádu 1983 je na palubách ČSA nově zavedena cestovní třída Business.
Letový park je obohacen o nové letouny Tu 154M (1988) a probíhají první jednání mezi ČSA a Airbus Industries: smlouva o dodávce prvních dvou Airbusů A310-300 je podepsána na pařížském aerosalonu v červnu 1989, což předznamenává zásadní modernizaci zastaralé flotily společnosti.
V listopadu 1989 se díky sametové revoluci, která do Československa přináší politické, hospodářské a společenské změny, začíná v ČSA psát nová kapitola historie.
Sametová revoluce v roce 1989 přináší politické, hospodářské a společenské změny, avšak také začíná psát novou kapitolu v historii ČSA. Do flotily jsou nově zařazena letadla západní provenience – Airbus A310-300 (1990), Boeing B737-500 a ATR72 (1991).
V sítí linek se od 90. let minulého století objevují nová spojení do západní Evropy (Düsseldorf, Manchester, Boloňa, Oslo, Nice, Dublin, Göteborg), ale také na Blízký Východ (Bahrajn) či do severní Ameriky (Chicago, Toronto). Tři roky po rozdělení Československa dochází v roce 1995 ke změně jména Československé aerolinie na České aerolinie, nadále však používáme tradiční a mezinárodně uznávanou značku ČSA i kód OK.
Czech Airlines Technics přecházejí na údržbu letadel Airbus a Boeing.
Roku 1998 došlo k vyčlenění činností jako jsou úklid letadel, úklid objektů a dopravní činnosti do dceřiné společnosti Českých aerolinií ČSA Support s.r.o.
Rokem 2000 definitivně skončila éra sovětských strojů ve flotile ČSA, jež sestává pouze z letadel západní provenience: k letadlům Airbus A310-300 a Boeing B737-500 a B737-400 se nově přidávají také letadla Airbus A320 a A321 (2005), respektive A319 (2007). V roce 2001 se ČSA stávají členy
aliance SkyTeam a v nadcházejících letech opakovaně nejlepší leteckou společností ve střední a východní Evropě. V roce 2002 je zavedena nová linka z Prahy do Colomba. V roce 2007 se mění logo, letušky oblékají nové uniformy a cestující se poprvé mohou na let odbavit on line.
Roku 2011 společnost Czech Airlines Handling, a.s. se začlenila do skupiny Český aeroholding.
V roce 2012 dochází také ke vzniku samostatné a nezávislé společnosti Czech Airlines Technics, který roku 2018 otevírá nový Hangáru S pro lehkou údržbu, který by měl být od roku 2024 rozšířen o lakovnu.
V roce 2014 získává Airbus A319 OK-NEP speciální livery propagující město Praha s panoramatem Hradčan a nápisem „Fly to the City of Magic!“. Od roku 2018 se České Aerolinie se stávají součástí Smartwings Group. V roce 2021 po 29 letech končí éra turbovrtulových letadel ATR ve flotile ČSA a na začátku roku 2022 byl představen a následně schválen reorganizační plán na postupnou obnovu Českých Aerolinií po potížích, které společnost postihly po pandemii covidu-19.
V roce 2023 je do flotily byl přidán Airbus A320 registrace OK-IOO, která navazuje na letošní významné jubileum.
Oslavte výročí s námi
Soutěžte o letenky
V rámci oslav 100 let společnosti ČSA jsme si pro vás připravili soutěž o zpáteční letenky do Paříže nebo Madridu. Soutěž již skončila, ale o letenky soutěžíme pravidelně.
Zážitkový let ČSA
V sobotu 28. října proběhl netradiční okružní let z Letiště Václava Havla Praha nad územím České republiky letadlem Airbus A320. Podívejte se kam vás letoun s registrací OK-100 může dopravit příště.
Výstava na letišti
V rámci výstavy ve spojovacím objektu terminálů jste mohli vidět úchvatné střípky z historie české aviatiky.
Dárkové předměty
V obchodě se suvenýry najdete řadu nových předmětů s výroční tématikou, které budou dostupné pouze v omezeném množství.
Naše mobilní hry
Vyzkoušejte si jaké je to řídit provoz na největším mezinárodním letišti v České republice. Ponořte se do fantastického světa letectví.
Ovládněte oblohu
Zažijte pilotování dopravního letadla v reálném certifikovaném simulátoru. Usedněte do kokpitu Boeingu 737 nebo Airbusu A320.
Exkurze k výročí
V říjnu jsme pro vás připravili unikátní exkurze s návštěvou původního terminálu ruzyňského letiště, o které byl obrovský zájem. Letiště můžete prozkoumat celkem v 9 trasách.